Reizen per auto

Hoewel ongeveer de helft van de Poolse wegen nog niet in een optimale staat verkeert, (dat verbeterd overigens zienderogen), kan het reizen door Polen de Nederlandse toerist veel genoegen op leveren. Dit geldt vooral voor wegen in de noordelijke streken van het land, die prachtig beplant zijn met oude bomen, hetgeen schitterende, met bomen omzoomde lanen oplevert. Met dank aan EU-fondsen zijn veel wegen nu al op een zeer behoorlijk niveau, maar wat “verrassingen” op de lokale afwegen zijn zeker niet uitgesloten.

FORMALITEITEN / DOCUMENTEN

De toegang tot Polen
Door de Poolse toetreding tot het Schengengebied zijn de controles op de grens met Duitsland, Tsjechië, Slowakije en Litouwen afgeschaft. Grensovergangen naar Polen van Duitsland uit zijn er in de volgende plaatsen:

Bobolin, Buk, Gryfino, Gubin, Jędrzychowice, Kołbaskowo, Kostrzyn, Krajnik Dolny, Krzewina Zgorzelecka, Lubieszyn, Łęknica, Olszyna, Osinów Dolny, Porajów, Przewoz, Rosówek, Sieniawka, Slubice, Świecko, Świnoujście, Zgorzelec (Goerlitz)

 

A6 – Kołbaskowo / Pommelen; A2- Świecko / Frankfurt (Oder); A18 – Olszyna / Forst; A4 – Jędrzychowice / Ludwigsdorf

 Verplichte reisdocumenten:

  • persoonlijke ID-kaart (of paspoort)
  • rijbewijs
  • kenteken papieren en geldig APK-certificaat.
  • wettelijke aansprakelijkheidsverzekering

 UITGANGSPUNTEN

Er moet altijd zo rechts mogelijk en met de lichten aan” gereden worden.

Snelheidsbeperkingen (tenzij anders aangegeven is):

in de bebouwde kom

  • 20 km/u in een woonerf

  • 50 km/u – 5.00 – 23.00.
  • 60 km/u – 23.00 – 5.00.

onbebouwd gebied

  • 90 km/u buiten de bebouwde kom.
  • 100 km/u vierbaansweg met minstens twee rijstroken in elke richting.
  • 100 km/u enkele rijbaan express.

snelwegen

  • 120 km/u dual express rijbaan met minstens twee rijstroken in elke richting.
  • 140 km/u autosnelweg.

Het gebruik van de auto:

  • veiligheidsgordels zijn verplicht voor bestuurders en passagiers, zowel voorin als achterin.
  • kinderen tot 12 jaar moeten worden vervoerd in goedgekeurde kinderzitjes.
  • het is verplicht dimlicht te voeren (zowel dag als nacht) het gehele jaar door.
  • gebruik van de mobiele telefoon is uitsluitend toegestaan met een hands-free set.
  • het toegestane alcoholgehalte in het bloed van de bestuurder is 0,2 mg/l (meer dan 0,5 mg/l is een misdaad en kan leiden tot een gevangenisstraf van maximaal twee jaar).

Verplichte auto-accessoires:

  • een brandblusser.
  • een gevarendriehoek.
  • een EHBO-set.
  • een reflecterend vest.

 Het telefoonnummer voor de hulpdiensten op de nationale wegen is:  0719637.

 POMPSTATIONS EN BRANDSTOF

Polen heeft een dicht netwerk van tankstations, waarvan vele tot de ketens van grote internationale oliemaatschappijen: Shell, BP, Statoil, Esso en Neste, behoren. Er kan betaald worden met een creditcard. Pompstations zijn gevestigd in de grotere steden en langs doorgaande wegen. In de gebieden met minder verkeer komen ze ook minder vaak voor. In de grote steden en op internationale routes kan men de gehele dag tanken. In kleinere plaatsen zijn de stations tot 18:00 open.

 De pompkleuren op de borden langs de weg hebben de volgende betekenis:

  • zwarte en groene pompen = benzinestation,
  • pomp met de letters + LPG er bij: ook LPG-gas beschikbaar,
  • een bord met alleen LPG GAZ: alleen gas is beschikbaar.

De meest gangbare vormen van brandstoffen zijn: benzine met 95- en 98-octaan, al dan niet loodvrij, en dieselolie.

 AUTOVERHUUR

Er zijn, in Polen, internationale netwerken voor autoverhuur: Avis, Acecar, Budget, Express, Hertz, National Car. Verhuurders worden meestal in de grotere steden gevonden (vaak in de buurt van luchthavens). Ze zijn meestal de hele dag open. Het aanbod bestaat uit diverse automodellen.

Autoverhuur prijzen variëren 100 zł tot 400 zł per dag (25-100 euro), afhankelijk van het merk.

http://www.staypoland.com/carrent/wynajem_samochodow.asp

 WEGEN

De snelwegen in Polen zijn onderverdeeld in autosnelwegen en autowegen. Op dit moment (april 2012) in Polen is er ongeveer 1100 km aan autosnelwegen, 540 km snelwegen autowegen en 325 km aan snelwegen rijbaan.

Autosnelwegen (Pools: autostrada)

Autosnelweg – een openbare weg met een beperkt aantal toegangswegen, voorzien van twee éénrichtings helften door een doorlopende middenberm gescheiden, met ongelijkvloerse kruisingen (land en water). In Polen worden de snelwegen aangeduid met de letter A, gevolgd door een nummer (bijvoorbeeld: A1). Ze verbinden over langere afstanden noord met zuid en oost met west. Toegestane maximum snelheid: 140 km (personen-auto’s, motorfietsen en vrachtwagens tot 3,5 ton) .

 Afbeelding: bord Tolweg.

 http://wrut.pl/ssc/ – kaart van autosnelwegen en autowegen, groen zijn de voltooide wegen.

Verdere informatie over de verschillende snelwegen zijn op de volgende sites:

Sommige snelwegen zijn nu tolwegen (A1, A2, A4, A8), andere bleven nog gratis (de A6, A8, A18, en delen van de A2).

A4 in de buurt van Krakau

Er zijn twee tolsystemen:

  • open – moeten worden betaald in tolpoorten (PPO) op de snelwegen, het bedrag van de betaling is afhankelijk van het type voertuig
  • gesloten – de kosten moeten voldaan worden in de Tolhuisjes langs de toegangswegen (SOP) en in de laatste delen van de snelweg (PPO), de vergoeding is afhankelijk van type voertuig en de reisafstand.

Expreswegen

Expressway – dit zijn wegen met een beperkt aantal toegangswegen, ze kunnen gescheiden (middenberm) rijrichtingen hebben. Net als op de autosnelwegen zijn er ongelijkvloerse  kruisingen (land en water), maar in een aantal gevallen kan de kruising met een belangrijke weg  hier wel gelijkvloers zijn. Het gebruik van de expreswegen is gratis voor lichte voertuigen. De toegestane maximale snelheid is: 120 km (met middenberm), of: 100 km (zonder middenberm).

Expressway

Wegbewijzering

Die is soms wat cryptisch, zeker voor de reiziger die de Poolse taal niet beheerst. Een GPS-systeem is dan heel nuttig.

Nuttige informatie
De reisroute kan worden gepland, het weer worden bekeken en informatie over geplande wegwerkzaamheden kan worden gevonden op de website van de Algemene Directie van de Nationale Wegen en Snelwegen (GDDKiA)

 http://www.gddkia.gov.pl

http://gddkia.gov.pl/pl/1077/mapa-stanu-budowy-drog~~V – De kaart van de actuele  situatie op dewegen

 GEDRAGSCULTUUR

Poolse chauffeurs houden zich slecht aan de maximum snelheden als er geen radarcontrole of politie is. Ook inhaalverboden en dubbele belijning worden maar matig gerespecteerd. Verder houden Polen zich vaak niet aan het verbod achter het stuur de mobiele telefoon te gebruiken. Tenslotte houden de Polen zich slecht aan het verbod met alcohol op achter het stuur te kruipen. Hoewel het jammer is  het te zeggen, ook de zichtbaarheid van de politie (hulp, toezicht) op de Poolse wegen is onvoldoende.

Persoonlijke notities

Tijdens onze reizen door Polen waren we over het algemeen zeer tevreden over de kwaliteit van de wegen.

 

Ergens in Polen

ren

bronnen: http://www.staypoland.com, http://www.poland.gov.pl, http://www.polska.travel/pl  eigen ervaringen, Gazeta Wyborcza

 foto: Vikimedia Commons, Renata Głuszek, GDDKiA

23 reacties op “Reizen per auto

  1. In de zomer wil ik een stuk door Polen rijden. Kan je ook met een pinpas betalen van ING of Rabobank? Zo niet, moet ik dan contant betalen?

  2. betalen met Rabokaart is ook mogelijk, in ieder geval op de tolwegen en tankstations, maar niet in alle winkels. je doet er goed aan euro’s mee te nemen en om te wisselen bij een wisselkantoor. Maar niet bij de grens beter wat verder het land in, is koers hoger. Beter niet pinnen scheelt heel wat centen.

    • Hoi! Weet u heel misschien ook hoe het zit met Abn Bank? Is dit hetzelfde als met de rabokaart? Of is dit wel meer geaccepteerd? Worden er trouwens in sommige winkels wel euros aan genomen?

      • Euros niet. overigens doe je er verstandig aan cash mee te nemen. je komt bij sommige banken nog wel eens bedrogen uit qua wisselkoers (niet de grotere) Pin bijvoorbeeld nooit bij zo’n “stand alone” pin automaat. ABN kun je gewoon mee pinnen uiteraard.

  3. abn weet ik niet maar denk het wel. nee winkels nemen geen euri. althans niet contant. Erzijn winkels waar via pinnen wel euri worden geaccepteerd maar dat meestal grote warenhuizen. Beter euri menemen en wisselen bij een kantoor hoewel de koers nu laag is. Marr beter inwisselen dan pinnen. ik hoop dat je er wat aan hebt.

  4. even ter aanvulling, je kan beter wat grotere bedragen inwisselen bij een kantoor, krijg je hogere koers. En onderhandelen is vaak mogelijk
    Veel plezier in Polen

  5. Wat ons juist enorm tegenviel, en daardoor ook de vakantie minder leuk maakte was juist de wegen. De weinige stukjes snelweg die we door heel Polen tegen kwamen waren maar heel kort, met als gevolg dat je voortdurend op tweebaans wegen rijdt achter bussen, vrachtwagens en tractors. Constant wegopbrekingen, ongelukken en elke rit wel diverse files. Daardoor deed je over slechts 20 km meer dan een uur, met als gevolg dat we meer in de auto hebben gezeten dan dat we bezienswaardigeheden hebben gezien! Even een kerkje bekijken ” want het ligt vlakbij” is er niet bij want het kan zomaar een uur of 2 rijden blijken te zijn terwijl je en half uurtje verwacht. Heel jammer want daadoor hebben we niet de tocht kunnen maken die we aanvankelijk wilden doen en een hoop moeten overslaan.

    • Dear Nicolle, I am very sorry for your road troubles in Poland. There is still much to do yet in this matter. Besides – summer road works happen everywhere, even in the Netherlands. It happened recently that for road repairs we were late for a meeting about 1 hour. The other truth is that there is a bg mix of quality of the roads in Poland and for GPS users we suggest to get the newest versions not to be lost in the middle of new highway. Best, Renata

    • Hallo,
      Dat vol staan van de wegen is vooral op de routes die naar grote steden leiden en waar je veel vrachtverkeer kunt verwachten. Of de grote doorgaande routes naar alle ”buurlanden”. De reden is al door een ander gemeld. Als je de route kan aanpassen ontloop je veel van dat oponthoud. Dat betekent iemand die heel goed kan kaartlezen en het voor je uitstippelt. En de snelweg naar Warschau is geen enkel probleem bijvoorbeeld. Probeer een combinatie van wegen te vinden richting je bestemming.

  6. Ello, klopt. De infrastructuur is nog niet wat het is. Een ander probleem is,dat, vrachtwagens die naar Duitsland of Holland gaan niet de tolwegen gebruiken. Ze moeten veelal de tol zelf betalen. Dus de B-wegen staan veelal vol. En andersom ook natuurlijk. Het blijft een probleem en ik ben bang dat dit nog wel even gaat duren. de wegen zijn ook niet optimaal, vooral in de winter niet, heel veel gaten van de vorst. Kortom, het blijft een mooi land maar het autorijden is niet het leukste hier. Ik hoop toch dat je Polen niet helemaal links laat liggen. Vr,grt,Bert

  7. gea schreef op mei 2016
    Wij vertrekken begin juni 2016 vanuit Nederland per auto met caravan naar Finland en reizen dan via Polen. De combinatie auto plus caravan weegt ongeveer 3,5 ton. Wij hebben begrepen dat met dit gewicht op verschillende wegen in Polen tol betaald moet worden via een kastje.
    Onze 1e vraag is geldt dit alleen voor de zgn. A wegen of ook voor de S (secundaire)-wegen?
    De 2e vraag hoe werkt zo’n kastje, moet er bijvoorbeeld een bedrag op gestort worden?
    En de 3e vraag: waar zijn deze kastjes te verkrijgen?
    De ANWB kan ons geen informatie geven, wie het web zijn de meningen nogal verdeeld.
    Graag informatie!

  8. Beste Gea. Je moet inderdaad tol betalen maar alleen op de autostrada.
    Bij elk tolpoortje zit een dame waaraan je gewoon kunt betalen ook met je bankpas. Er zijn punten waar je even op een knop moet drukken voor een blljet, zoals in een parkeergarage en bij het volgende punt betaal je.
    Op de B-wegen is geen tol. Ik kom hier nu al jaren. Heb nog nooit van een kastje gehoord.
    Groet Bert

  9. Jongens het is koud hier nu in Polen. Vannacht was het -23. Brr.
    Maar een zonnetje. O ja ik spreek nu over Kiielce. Ok. Voor deze keer dan maar een extra Wokaadje. Veel geluk in het nieuwe jaar. Na zdrowie..!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *